شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی

در این وبلاگ مطالبی حول شخصیت بزرگ عارف دوران شیخ المشایخ ، قطب الأقطاب ، أوحد الموحدین خاتم الأولیاء سیدی محیی الدین بن عربی سلام الله علیه گذاشته می شود باشد که مورد عنایت حضرتش واقع گردیم
آخرین نظرات

               


شیخ اکبر محیی الدین بن عربی در کتاب شریف فتوحات مکیه می فرمایند :

« فإنه صلّی الله علیه و آله و سلم و أهل بیته علی السواء فی مودتنا فیهم فمن کره اهل بیته کرهه لأنه واحد من اهل البیت و لا یتبعض حب اهل البیت » .

ترجمه :

رسول اکرم و اهل بیت ایشان در واجب بودن مودت و دوستی ما یکسان می باشند پس بنابراین هر کس دشمن یکی از اهل بیت باشد دشمن پیامبر است چرا که پیامبر یکی از اهل بیت است و دوستی اهل بیت قابل تفکیک و تبعیض و تقسیم نیست ( یعنی اگر یکی از آنها را دوست نداشته باشی پس نمی شود گفت اهل بیت را دوست داری چرا که اهل بیت مجموع آن بزرگواران می باشد ) .

منظور ایشان از اهل بیت فرزندان حضرت فاطمه  زهرا سلام الله علیها می باشد که دقیقا قبل از این جملات به آن در ضمن داستانی کسی که به فرزندان حضرت فاطمه از سادات بدگویی می نموده به آن تصریح دارد که در پست های بعدی به آن داستان به توفیق الهی اشاره می نماییم .

قبل از این جمله و بعد از بیان داستان شعری را در شأن اهل بیت فرموده است :

فلا تعدل بأهل البیت خلقا       فاهل البیت هم اهل السیاده

فبغضهم من الانسان خسر      حقیقی و حبهم عباده

ترجمه شعر :

هیچ خلقی با اهل بیت برابری نمی کند و فقط  اهل بیت شایسته  سیادت و بزرگی می باشند .

بغض اهل بیت خسران و ضرر حقیقی و دوستی آن ها عبادت است .

ذکر چند نکته ی مهم :

1 ـ با توجه به داستان قبل از این ابیات واضح است که مراد از اهل بیت فرزندان حضرت زهرا می باشند چرا که در آن داستان تصریح دارد به این مطلب . و بالاتر که اهل بیت را به سادات هم سرایت می دهند . پس جای هیچ تردیدی نیست که مقصود حضرت شیخ روحی فداه از اهل بیت فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها که در رأس آنها حضرات معصومین اند می باشد مگر  کسی از سر عناد نخواهد این مطلب را قبول نماید .

2 ـ ایشان تصریح فرموده اند که دشمن اهل بیت دشمن رسول خداست و این بسیار صریح دلالت بر عقیده ی حضرتش دارد .

3 ـ اهل بیت را در وجوب دوستی هم رتبه ی رسول خدا می دانند .

4 ـ در مصرع اول شعر فرمودن که هیچ کس با اهل بیت برابری نمی نماید و واضح است که اهل سنت اولی و دومی را بالاتر از امیرالمومنین می دانند حداقل در دوستی .

5 ـ در مصرع دوم با توجه به این قاعده  ی دستور زبان عربی که یکی از فواید ضمیر فصل افاده ی حصر و قصر است می فرماید اهل سیادت و بزرگی فقط و فقط اهل بیت و فرزندان حضرت صدیقه می باشند .

حقیر خواننده ی این سطور را به حضرت صدیقه قسم می دهم که بدون هیچ تعصبی روی این مطالب دقت کند و بعد بگوید آیا می شود چنین شخصی را سنی مذهب و یا دشمن اهل بیت دانست که برخی ادعا نموده اند ؟؟ 

آیا با توجه به این فرمایشات واضح و صریح نباید اگر جایی سخنی دو پهلو وجود دارد را حمل بر تقیه نمود ؟؟


آدرس مطالب :

 کتاب مستطاب  « فتوحات مکیه » ج 4 از چاپ های چهار جلدی ص  139    و  ج 7 از چاپ های 8 جلدی ص 205                              

نظرات  (۷)

۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۱:۱۸ فقیر الی الله
سلام علیکم احسنتم درود بر شما فانی شدن نیز حال و هوایی دارد مانند کربلا نوایی دارد مانند عباس چه حالی دارد فانی شوی در حسین وصفی ندارد
خوشا بحالت یا عباس ع که فانی شدی در وجود حسین ع
السلام علیکما یا اولاد الاحرار

خدا شما را حفظ کند حقیقت آنقدر آشکار و واضح است که کور دلان بی بصیرت در خواب غفلت که نه از روی عنادشان و درک پایینشان نمیتوانند حق را ببینند و بپذیرند زیرا فراتر از ادراکشان است به قولی اینهایی که ضد عرفانند یا دوبینی دارند یا عقلشان در حد خودشان ناقص است

در این ره دردها زیاد است تهمتها و کافر خطاب کردن زیاد است
گفتها زیاد است لکن ترس از گفتار دارم

التماس دعا یاعلی
۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۵۲ سیدمحمد کاظم صدری
سلام
مطلبی راجع به ابن عربی در این آدرس نوشتم اگر مراجعه کردید و مورد پسندتون بود لینکش کنید.
http://110ketab.persianblog.ir/post/28/
یک اشخاصی هستند که از این چاه [نفس] بیرون آمده‌اند، هجرت کرده‌اند
انشاالله از جز این گروه باشیم.
برادر گرامی سلام علیکم
با مطلب «خاندان شیرازی و فلسفه» در خدمتیم.
در یکی از ویدئو ها به حمله ی فرزند صادق شیرازی به بیانات عرفانی امام
خمینی(ره) پرداختیم.
ما را از نظراتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا
سلام
اینکه ابن عربی اذعان کرده که در مکاشفاتش شیعیان رو سگو خوک دیده و گفته هرکس اونارو از سگو خوک بالاتر بدونه کافره نشانه ی چیه؟؟؟؟؟؟
یا اینکه گفته 

1. فَاَرْفَعُ الْاَوْلیاءِ اَبوبَکْرٍ.    والاترین اولیاء، ابوبکر است.

ایت الله قاضی هم خواندن کتب ابن عربی رو حرام اعلام کرده.علامه طبابایی و بقیه هم نظر خوبی ندارن بر اون اقا که خودش رو هم رتبه پیامبر میدونسته
پاسخ:
سلام‌
کجا چنین فرمایشی دارند اگر دیدی بزار ما هم ببینیم
اگر بتونی ادرسشو بگی خوبه نه اینکه تهمت و دروغ بگی کجا اقای قاصی گفتن حتما خصوصی به خودت
برادر گرامی سلام عیلکم
جناب محیی الدین(رضوان الله علیه) چنان سخنی که دارند.
لکن از آن جهت که شهود به کلیات تعلق نمی گیرد ، منظور ایشان هم
یک شیعه خاص بوده است نه تمام شیعیان.
این پاسخ را به گمانم جناب استاد صمدی آملی فرمودند.
ضمنا با مطلب:«تشیع و فلسفه ؛ در قرن 6 شیعیان به چه نامی موسوم بودند؟» منتظر حضورتان هستیم.
ما را از نظریاتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا               
  برادر گرامی سلام علیکم
با مطلب مهم (اندر حکایت «زی خلافت و رهبری اسلام») با توجه به تحولات اخیر عالم اسلام منتظرتان هستیم.
ما را از نظریاتتان محروم نفرمایید.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">