شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی

در این وبلاگ مطالبی حول شخصیت بزرگ عارف دوران شیخ المشایخ ، قطب الأقطاب ، أوحد الموحدین خاتم الأولیاء سیدی محیی الدین بن عربی سلام الله علیه گذاشته می شود باشد که مورد عنایت حضرتش واقع گردیم
آخرین نظرات

حاج میرزا ابولفضل طهرانی در کتاب « شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور » گوید :

محیی الدین بن عربی کلامی در « صواعق » نقل شده که می گوید :

« لم یقتل الحسین الا بسیف جده ای بحسب اعتقاده الباطل انه الخلیفه و الحسین باغ علیه و البیعه سبقت لیزید . . .»

« یزید حسین را نکشت مگر با شمشیری که جد حسین در کف یزید نهاده بود یعنی موجب قتل حسین اعتقاد باطل یزید بود که خود را خلیفه و حسین را طغیان کننده بر خود می پنداشت چرا که مردم قبلا با یزید  بیعت کرده بودند . . . »

در کتاب شریف الصواعق المحرقه که رساله ای از حضرت شیخ اکبر است چنین عبارتی وجود ندارد که  عزیزان می توانند مراجعه نمایند .

این عبارت از قاضی ابوبکر بن عربی مالکی است که ایشان بدون رجوع به کتاب شیخ این مطلب را به محیی الدین بن عربی نسبت داده است .

آیت الله سید شرف تالدین عاملی در کتاب الفصول المهمه طبع دوم ص 119 در تعلیقه آورده که :

نقل بن خلدون فی صفحه 241 اثناء تالفصل الذی عقده فی مقدمته لولایه العهد عن القاضی ابی بکر بن العربی المالکی انه قال فی کتابه الذی سماه بالعواصم و القواصم ما معناه : ان الحسین قتل بشرع جده صلی الله علیه و آله و سلم .

مولفین هر گاه از محیی الدین شیخ اکبر نام می برند بن عربی بدون الف و لام گویند تا با قاضی ابوبکر بن العربی اشتباه نشود .

خوانندگان عزیز می بینند که همین نسبت های اشتباه و خلاف واقع باعث بدبینی و موضع گیری های ناصحیح نسبت به حضرت شیخ المشایخ محیی الدین بن عربی شده است و اگر آقایان به خود زحمت رجوع به کتب ایشان و تقوای در نقل قول می دانند چنین خطاهایی بوجود نمی آمد .


نظرات  (۵)

۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۴:۲۲ میزبانگ میزبانگ

سلام
سایت ها و وبلاگ های زیادی را دنبال می کنی؟؟؟؟
حتما توی حفظ کردن یا یادداشت ادرس سایت ها به مشکل برخوردی؟ اگه نخوردی مطمئن باش به مشکل می خوری به زودی.
حتما وسایل ارتباطی مثل موبایل و تبلت و لپ تاپ که به اینترنت وصل شه هم داری خب ذخیره آدرس همه وب سایت هایی که دوس داری توشون سخته.تازه فک کن یه جا یهو یه سایت خوب میبینی دوس داری ی جای مطمئن ذخیرش کنی.
بیا میزبانگ تمام وب سایتهایی که برات اهمیت دارنو توش ذخیره کن.نه پاک میشه نه فراموش.همیشه و همه جا هم داریشون.تازه اگه دوس داشته باشی می تونی اون وب سایت هارو به اشتراک هم بذاری
میزبانگ کاملا رایگان است.
 http://www.mizbang.ir

به نام انکه دایم در تجلی است
سلام ؛بسیار خدا را شاکرم که با این وبلاگ عزیز اشنا شدم بسیار زحمت کشیده اید خدا قوت.
سلام این جمله که در توضیح آمده «یعنی موجب قتل حسین اعتقاد باطل یزید بود که خود را خلیفه و حسین را طغیان کننده بر خود می پنداشت چرا که مردم قبلا با یزید  بیعت کرده بودند» اساسا چه مشکلی دارد؟ یعنی این توضیح اینطور که بنظر میرسد علیه یزید است. پس بر فرض از ابن عربی هم باشد اشکالش چیست؟ و اعتراض مخالفین عرفان بر سر چه چیزی است؟

آن جمله «لم یقتل الحسین الا بسیف جده» هم جمله ای مبهم است که جمله بعدی آنرا توضیح داده.
پس اساسا اشکال در چیست؟
سلام جواب ندادید
۰۱ آبان ۹۳ ، ۰۰:۳۵ محمد حسینی
با سلام
در جواب دوست عزیرمان با عزض کنم که جمله دوم جمله توضیحی نمی باشد بلکه سخن مرحوم تهرانی صاحب شرج زیارت عاشورا است یعنی به اعتقاد باطل محی  الدین یزید  خلیفه بود و ... 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">